woensdag 31 december 2014

Vertalen - NL

Het vertalen van woorden is iets dat met internationaal BIM steeds vaker voorkomt. Zie ook de video van  +DanielMonsén die laat zien hoe je iets van taal A in taal B omzet in Revit. NB hij gebruikt naast de onderstaande werkwijze nog een aanvullende Plug-In, dus niet te vroeg juichen ;-).

Zelf heb ik mij het afgelopen jaar verdiept in Classificatie en hoe je die met behulp van een Database snel zou kunnen vertalen. De truc die Daniel gebruikt is gebaseerd op de zelfde techniek zoek en vervang. Bij een classificatie systeem zul je echter de link eerst met de hand moeten leggen.

Ik zal je laten zien hoe de truc van Daniel of beter Google werk.

Het eerste wat je nodig hebt is een Google account met GoogleDocs. Binnen Spreadsheets heb je dan een handige functie tot je beschikking die je vast al vaker gebruikt, namelijk GoogleTranslate. Start een nieuw Spreadsheet en type

"=Google...."

en je kunt de functie direct selecteren. Je krijgt een handig hulp menu dat je door je stappen heen leidt.




Ik raad je aan om alvast een rijtje met woorden klaar te zetten zodat je direct ziet wat het resultaat is.

Ik heb de functie in mijn Spreadsheet aangepast, waarbij ik afhankelijk van de plaats in de formule de rij of de kolom heb geblokkeerd. Dit is handig wanneer je rij met woorden langer wordt, je een andere BRONTAAL of DOELTAAL wilt instellen. Met andere woorden de formule is nu kopieerbaar.


Voor diegene die nieuw zijn in de wereld van spreadsheets zal ik uitleggen hoe de functie hierboven, geknipt uit cel B2, is opgebouwd.
  • $A2
    Altijd kolom A gebruiken 
  • BRONTAAL
    Altijd CEL A1 gebruiken
  • DOELTAAL
    Altijd de eerste rij gebruiken uit de kolom waarin de CEL (waarin je staat) zich bevind.
Ik ben zeer aangenaam verrast door de accuraatheid van de vertaling. Deze is beter met enkele woorden maar ook kleine zinnetjes laten zich vertalen. Momenteel gebruik ik het samen met +anne westerhoven om de kinderen Engels te leren. Ze mogen dan zelf elke week 10 woorden op mama's of papa's computer in tikken en printen voor op de ijskast. Zo leren ze en Engels en werken met een spreadsheet, iets waarvan ik denk dat je er niet vroeg genoeg mee kan beginnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten